Fandím online vzdělávání
Narazila jsem na tuto inspirující přednášku od Shai Reshefa na webu TED a připravila jsem pro Vás český překlad této přednášky. Jsem velkým zastáncem online vzdělávání. Sama jsem autorkou několika online vzdělávacích kurzů, např. Online kurz NLP, Sebevědomá žena Online nebo Kouč přes internet.
Vím, u nás máme situaci jinou, než v Americe, kde je vzdělání hodně drahé, ale i tak, 1 000 dolarů za rok, je malá suma s porovnáním s tím, co člověk i u nás utratí ročně za denní nebo dálkové studium (dojíždění, ubytování, strávený produktivní čas…). Jedinou nevýhodou se jeví angličtina, i když v dnešní době… možná je to konečně signál se angličtinu naučit a začít aktivně používat 🙂
Navíc se mi líbí to multikulturální prostředí, navázání přátelství s celým světem… Velmi ráda jezdím do cizích zemí tak, že se tam s někým setkám, kdo tam již delší dobu bydlí… 🙂
Jdete do toho? Napište mi komentář…
A zde již slíbený překlad:
00:11
Rád bych se s vámi podělit o nový model vysokoškolského vzdělávání, model, který poté, co se rozšíří, může posílit kolektivní inteligenci milionů kreativních a motivovaných jednotlivců, kteří by se jinak k němu nedostali. Podívejte se na svět. Vyberte místo a zaměřte se na to. Najdete lidi, kteří se honí za vysokoškolským vzděláním. Pojďme se seznámit s některými z nich.
00:39
Patrick. Patrick se narodil v Libérii v rodině 20 dětí. Během občanské války, on a jeho rodina byli nuceni uprchnout do Nigérie. Tam, i přes jeho situaci, absolvoval střední školu s téměř dokonalými známkami. Chtěl pokračovat ve vysokoškolském vzdělávání, ale vzhledem k tomu, že jeho rodina žije na hranici chudoby, byl brzy poslán do Jižní Afriky pracovat a tím posílat peníze, aby živil rodinu. Patrick se nikdy nevzdal svého snu vysokoškolského vzdělání. Pozdě v noci, po práci, když surfoval na internetu, hledal způsoby, jak studovat.
01:24
Seznamte se s Debbie. Debbie je z Floridy. Její rodiče nešli na vysokou školu, a taky žádní z její sourozenců. Debbie pracovala celý život, platí daně, živí se z měsíce na měsíc, je hrdá na americký sen, sen, který prostě nebude kompletní bez vysokoškolského vzdělání. Ale Debbie nemá úspory na vysokoškolské vzdělávání. Nemůže platit školné. Ani by nemohla odejít z práce.
01:56
Seznamte se s Wael. Wael je ze Sýrie. Už z první ruky zažil bídu, strach a selhání, které postihlo jeho zemi. Je velkým zastáncem vzdělávání. Věděl, že pokud najde příležitost k vysokoškolskému vzdělávání, získá možnost náskoku před ostatními a má větší šanci na přežití ve světě, který se obrátil vzhůru nohama.
02:25
Na vysokoškolské vzdělávání se nepodařilo Patricku, Debbie a Wael dosáhnout, přesně tak, jak se nedaří milionům potenciálních studentů, milionům lidí, kteří absolvují střední školu, milionům lidí, kteří se kvalifikovali pro vysokoškolské vzdělávání, milionům, kteří chtějí studovat, ale ještě nemají přístup z různých důvodů. Za prvé, finanční. Vysoké školy jsou drahé. My všichni to víme. Ve většině světa, vyšší vzdělání je nedosažitelné pro průměrného občana. To je asi největší problém, kterým čelí naše společnost. Vysokoškolské vzdělání přestalo být právem pro všechny a stalo se výsadou několika málo lidí. Za druhé, kulturní. Studenti, kteří jsou kvalifikováni v oblasti vysokoškolského vzdělávání, a mohou si to dovolit, chtějí studovat, ale nemůžou, protože to není slušné, není tomísto pro ženy. Toto je situace bezpočtu žen v Africe, kterým je zabráněno dosáhnout vysokoškolského vzdělávání z důvodu kulturních bariér. A tady je třetí důvod: UNESCO uvedlo, že v roce 2025, 100 milionům studentů bude znemožněno vysokoškolské vzdělání prostě proto, že tam nebude dost míst, aby uspokojili poptávku. Dostanou rozřazovací test, zvládnou ho, ale stále nebudou mít přístup, protože nebudou k dispozici žádná místa.
04:06
To jsou důvody, proč jsem založil univerzitu lidu (University of the People), neziskovou, bez poplatků, tituly-udělující univerzitu, která poskytne alternativu, vytvoří alternativu těm, kteří nemají jinou možnost, která bude cenově dostupná a škálovatelná, alternativu, která naruší současný vzdělávací systém, otevřete bránu k vysokoškolskému vzdělávání pro každého kvalifikovaného studenta, bez ohledu na to, kolik vydělávají, kde žijí, nebo to, co společnost o nich říká . Patrick, Debbie a Wael jsou jen tři příklady z 1700 přijatých studentů ze 143 zemí.
04:53
(Potlesk) – Děkuji.
04:59
Nepotřebovali jsme znovu vynalézat kolo. Jen jsme se podívali na to, co nefunguje, a použili úžasnou sílu internetu, abychom to obešli. Vydali jsme se vytvořit model, který oseká téměř všechny náklady vysokoškolského vzdělávání, a tu je způsob, jak jsme to udělali. Za první, cihly a malta stojí peníze. Vysoké školy mají výdaje, které virtuální univerzity nemají. Nepotřebujeme přesouvat tyto náklady na naše studenty. Neexistují. Také se nemusíte starat o kapacitu. Neexistují žádná omezení sedadel ve virtuální univerzitě. Ve skutečnosti nikdo nepotřebuje stát v zadní části přednáškového sálu. Učebnice je také něco, co si naši studenti nemusí kupovat. Za použití otevřených vzdělávacích zdrojů a štědrosti profesorů, kteří poskytli jejich materiály volně přístupné, nemusíme posílat naše studenty na nákup učebnic. Všechny naše materiály jsou zadarmo. Dokonce i profesoři, nejdražší položka v každé rozvaze univerzity, přišli zadarmo k našim studentům, více než 3000 z nich, včetně předsedů, místopředsedů, profesorů a akademických poradců z předních univerzit, jako je New York University, Yale, Berkeley a Oxfordu, přišli na palubu pomoci našim studentům. Nakonec, je tu naše víra ve vzájemné učení. Používáme tento znějící pedagogický model pro povzbuzení našich studentů z celého světa, aby začali komunikovat a studovat společně, a také ke zkrácení doby našich profesorů, kterou potřebují k práci nad seminárními úkoly.
06:51
V případě, že internet z nás učinil globální vesnici, tento model může rozvíjet jeho budoucí vedení. Podívejte se, jak to děláme. Nabízíme pouze dva programy: obchodní administrativa a informatika, dva programy, které jsou nejžádanější na světě, dva programy, které nejpravděpodobněji pomůžou našim studentům najít práci. Když jsou naši studenti přijati, jsou umístěny v malé třídě 20 až 30 studentů, abychom zajistili, že ti, kteří potřebují osobní péči, jí dostanou. Kromě toho, každých devět týdnů, se setkají s novou třídou, celou řadou nových studentů z celého světa. Každý týden, když přijdou do třídy, najdou tam skripta toho týdne, povinnou četbu, domácí úkol, a diskusní otázku, která je jádrem našich studií. Každý týden, každý student musí přispívat k diskuzi třídy, a také se musí vyjádřit k příspěvkům ostatních. Tímto způsobem otevíráme mysl našich studentů, vyvíjíme pozitivní posun v postoji vůči odlišným kulturám. Na konci každého týdne, studenti dostanou kvíz, pomocnou ruku při jejich domácích úkolech, které jsou hodnoceny jejich vrstevníky pod dohledem instruktorů, dostanou známku, a přesunou se na další týden. Na konci kurzu mají závěrečnou zkoušku, dostanou známku, a postupují do dalšího kurzu.
08:31
Otevřeli jsme brány pro vysokoškolské vzdělávání pro každého kvalifikovaného studenta. Každý student s maturitou, stačí mu angličtina a připojení k internetu, může studovat s námi. Nepoužíváme zvuk. Nepoužíváme video. Širokopásmové připojení není nutné. Každý student z jakékoliv části světa s připojením k internetu, může studovat s námi. Nemáme školné. Vše, o co žádáme naše studenty, je pokrytí nákladů na jejich zkoušky, 100 dolarů za zkoušku. Za prezenční bakalářské studium student absolvuje 40 kurzů, zaplatí 1000 dolarů ročně, 4.000 dolarů za celý stupeň, a pro ty, kteří si nemohou dovolit ani to, nabízíme celou řadu stipendií. Naším posláním je, že nikdo nebude pozadu z finančních důvodů. S 5000 studenty v roce 2016 je tento model finančně udržitelný.
09:36
Před pěti lety to byla vize. Dnes je to realita. Minulý měsíc jsme dostali nejvyšší akademický souhlas pro náš model vzdělání. Universita lidu (University of the People) je nyní plně akreditována. (Potlesk)
09:54
Děkuji vám.
10:00
Díky této akreditaci, přišel náš čas škálování. Dokázali jsme, že náš model funguje. Zvu univerzity, a ještě důležitější, vlády rozvojových zemí, aby replikovaly tento model a zajistily, aby se brány vysokoškolského vzdělávání široce otevřely. Nová éra se blíží, éra, kde budeme svědky rozpadu modelu vysokoškolského vzdělávání, jaký ho dnes známe, od bytí výsadou několika málo, k stát se základním právem, cenově dostupným a přístupným pro všechny.
10:40
Děkuji vám.
Pekný den Pani mária som rada že opat budem moct niečo sledovat.. tešim sa na vaše vebináre…. Hela
Pěkný den paní Helenka, plánujeme v září webináře o sebevědomí a sebelásce. Těším se na Vás. Marie
Dobrý den Marie,
mám pro Vás velmi zajímavého staršího pána učitele angličtiny Američkana s perfektní výslovností. Momentálně má místo na další aktivity včetně soukromých lekcí angličtiny, mohly by se s ním točit videa, je i legrační. Má rád legraci a rád ji dělá.
Jsem s pozdravem
Jana Štěrbová
Dobrý den Jano,
děkuji Vám za kontakt. Pokud je pán z Prahy, mile rádi s ním půjdeme na pivo a třeba se to vyvine ve spolupráci. Pošlete mi na něj tel. číslo.
Dobrý den, Marie velmi děkuji za inspiraci. Chci si vytvořit svůj online kurz. Chci ho vytvořit tak, aby se lidé dozvěděli, co chtějí, proto jsem rozeslala ty maily.
Dobrý den Martino,
to je skvělý nápad a můžu Vás v tom podporovat a koučovat, protože s online projekty máme s manželem zkušenosti.
Moc ráda bych studovala,i když jsem už 50-ti letá.Tahle on-line možnost se mi líbí.Bohužel brzdou je angličtina.Učím se ji už 20.let,gramatiku zvládám dobře,ale nikdy nebudu schopna tak dobře rozumět,když jsem v žádné anglicky mluvící zemi nežila ani nebyla na delší dobu.
Moc Vás zdravím
Táňa
Dobrý den Táňo,
co konkrétně byste ráda studovala? Protože já jsem pro Vás připravila v češtině program nejmodernější psychoterapie a technik koučinku.
Podívejte se zde: http://www.kurzy-nlp.cz/online-kurz/
Dobrý den Maruško, ano to že neumím angličtinu mě velice mrzi. Do té doby, než jsem začala pracovat s PC jsem měla pocit, že ji snad ani nepotřebuji ale poslední léta je to problém. Zajímají mě moc novinky o jídle, o nových potravinách, vzdělávání. Mám pocit, že spousta informací, které se nám už dostatnou v čj je mnohdy překroucená nebo neúplná. Mluvím teď ale opravu o potravinách. Když začnu pátrat a použiji překladač tak se dovídám víc věcí. A proto lituji, že aj neumím. Ale mám toho zatím tolik co se učit, že tento jazyk zatím nemám možnost studovat. Tak za 2 roky to mám naplánované. A mít někoho někde ve světě a moci si s ním psát a třeba se někdy i navštívit je můj sen 🙂
Jitko, umím anglicky, německy a francouzsky a mohu Vám potvrdit, že je možné se angličtinu naučit za 3 měsíce.
Dobrý den Marie
předpokládám, že jste se učila jako samouk.Doporučila by jste učebnici či CD?
No jasně Marie, že do toho jdeme. Už bylo dost postávání na místě, přešlapování apod. 😉
Anglicky se (na)učíme, projdeme kurzy a budeme pomáhat dalším lidem, aby žili své životy.
Dobrý den paní Michalíčková.
Je mi už 77 let a pořád se ráda něco učím, obzvláště angličtinu, se kterou jsem začala už na gymnáziu. Po nějaké době jsem s ní pokračovala v jazykové škole, pak v kurzu pořádaném nemocnicí, potom v důchodu v kurzu, do kterého chodil můj syn a tak jsem se k nšmu přidala, pak v dalším a před rokem jsem chodit do kurzů přestala, protože to bylo pro mě příliš drahé. Řekla jsem si, že se budu dále učit sama, takže sleduji filmy v angličtině, občas si něco přečtu a teď jsem si poslechla několik videí, které jsem našla na Vaší stránce. Ráda bych v tom pokračovala.
Času mám dost, avšak peněz málo, ale s tím nic nenadělám. Tak jsem se Vám jenom tak svěřila.
Dobrý den, Maruško,
píšete, že angličtinu lze naučit za 3 měsíce, to bych moc potřebovala. Dělala jsem ji na střední škole, vlastně se ji učím pořád, ale pořád ji neumím, jsem takový ten věčný začátečník. Je to pomocí NLP?
Dobrý den Martinko,
ano, za pomocí NLP si člověk dokáže nastavit hlavu tak, aby se mu snadno učilo. Vřele doporučuji. Přijďte na sezení a já Vás naučím, co potřebujete ke skvělému učení.
Uvazujem uz nad prihlaskou len co s mojou anglictinou a jaj. Ucenie mi ide pomaly a udrzat sa motivovany pocas celeho dlhotrvajuceho procesu ucenia je to najtazsie prednaske som rozumel aj bez prekladu ale neviem ako by to bolo s porozumenim odborou anglictiny od profesorou….